Insolvence a operátor

Insolvence a operátor

Dobrý den,
chci se zeptat, dne 17.2.2020 jsem podal insolvenční návrh protože mi hrozil úpadek, i když jsem do té doby veškeré své závazky plně hradil, kdy 27.02.2020 vyšlo usnesení o hrozícím úpadku a 07.07.2020 mi bylo oddlužení schváleno. V návrhu jsem ale zapomněl uvést T-mobile, u kterého mi už taky hrozil dluh. Následně jsem na to několikrát upozornil správkyni (která na mé emaily nereagovala) a naposledy 12.06.2020 při přezkumném jednání, kdy mi řekla, že to nevadí, že se i tak mohli přihlásit, a že jim hlavně už teď nic platit ani nesmím .

03.11.2020 mi ale insolvenční správkyně přeposlala sdělení, které obdržela od LogiCall Česká republika, s.r.o. vymáhající dluh u T-mobile, že je nutné, abych se s věřitelem spojil a dluh ihned uhradil. S tímto věřitelem jsem se tedy okamžitě spojil, abych zjistil o co jde, ten měl ale pouze čísla faktur, tak jsem volal přímo na T-mobile, kde mi bylo řečeno, že mé číslo s dotovaným telefonem sice dali do insolvenčního řízení (což se ve skutečnosti nestalo), ale hned poté mi ho znovu obnovili a dál účtovali měsíční poplatky. Pokud jsem ho prý chtěl zrušit, tak jsem měl uhradil veškeré faktury + 3000,- pokutu a tato podmínka je tam prý dosud, jinak prý zrušit nelze a poslali mi dlužné faktury k úhradě za 2,3,4 a část 5měsíce 2020 a jejich podrobnosti, kdy splatnost je vždy k 20. následujícího měsíce, k další faktuře se splatností 25.10.2020, která je mi záhadou jsem žádné informace nedostal.

K vzniku dluhu: V cca září 2019, kdy jsem ještě netušil, že se ocitnu v této situaci, jsem prodloužil smlouvu s T-mobile na mé dva paušály a vzal si od nich dotovaný telefon. Ještě před podáním návrhu 2/2020, jsem chtěl čísla u T-mobile ukončit s tím, že podávám insolvenční návrh, kdy mi bylo řečeno, že dokud nezaplatím pokutu za nedodržení smlouvy, není to možné, i když jsem je informoval, že nyní už nebudu mít na zaplacení ani měsíčního paušálu, proto taky podávám návrh na oddlužení, kde se mohou s dlužnou částkou za nedodržení smlouvy samozřejmě přihlásit. Obě fakturační skupiny mi zablokovali až na začátku května 2020, kdy jsem znovu navštívil jejich pobočku, i přes to že poslední platba proběhla 15.02.2020, tedy za měsíc leden 2020 a od té doby jsem již nic neplatil a mohli je zablokovat tedy okamžitě. Podotýkám zablokovali, ale nezrušili – po uhrazení faktur, čísla znovu obnoví a budou pokračovat dál v účtování měsíčních poplatků, pokud jim nezaplatím pokutu.

Na základě těchto informací, četně těch, že jsem se právě na tento navyšující se dluh ptal několikrát, jsem požádal o radu svou správkyni (již několikrát), jak v této situaci postupovat, zda mají na zaplacení skutečně nárok, když mi před tím říkala, že jim nesmím nic platit, protože to osobně opravdu nevím. Jediné co odepsala je, že pohledávky z doby před schválením úpadku měli věřitelé přihlásit do insolvenčního řízení. Pohledávky vzniklé po schválení úpadku je dlužník povinen uhradit, pokud tak neučiní, poruší podmínky schváleného oddlužení. Takže jsem se nedozvěděl nic, toto jsem věděl taky, ale nevím kam tuto pohledávku zařadit, kór když jsem podával návrh z důvodu hrozícího úpadku, a to již v následujícím měsíci a ne protože už v něm jsem.

Můžete mi prosím poradit co mám dělat, jak mám postupovat a jestli musím všechny tyto dlužné faktury opravdu uhradit nebo nesmím? Jde o částku cca 7.000,- + 3.000,- .
A také, zda mohu něco dělat, když se mnou správkyně vůbec nekomunikuje (pouze jednostranně), či je to běžné?

Předem velice děkuji

Odpověď

Dobrý den,

dle Vašeho popisu situace mám i já za to, že musíte faktury splatné po 27.2.2020 uhradit. Jestliže Vám operátor neukončil smlouvu, měl jste měsíční faktury i nadále hradit. Po podání návrhu nesmí dlužník upřednostnit žádného věřitele, běžné měsíční náklady ale samozřejmě hradí i nadále ( nájem, zálohy na elektřinu i plyn, paušál u operátora apod.). Nekomunikace ze strany insolvenčních správců je častá, není to ale důvod k tomu, aby soud správce zprostil funkce. To by se stalo až v případě, že by neplnil řádně své povinnosti nebo by nepostupoval při výkonu své funkce s odbornou péčí anebo kdyby závažně porušil důležitou povinnost, uloženou mu zákonem nebo soudem. Můžete si písemně stěžovat na ins.správce soudu, to ale pouze pro nedostatečnou komunikaci nedoporučuji. Insolvenční správce není  zástupce dlužníka a jeho úkolem není dlužníkovi v insolvenčním řízení poskytovat poradenství.