Natočit, odeslat. Insolvenční správci se brání novým povinnostem, mají nahrávat jednání s dlužníky

Ministerstvo spravedlnosti chce zavést povinnost nahrávat jednání s dlužníky. Insolvenční správci protestují proti nové byrokracii a nákladům. Záznamy by museli odesílat soudům ještě týž den a uchovávat je tři roky.

Pár hodin předtím, než ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) rozpoutal „bitcoinovou kauzou“ největší krizi současné vlády, stihl ještě výrazně popudit insolvenční správce. Justiční resort jim minulé úterý bez předchozí informace poslal k připomínkám návrh úprav vyhlášky, která nově určuje jejich povinnosti vůči dlužníkům.

Podle neveřejného návrhu, který mají HN k dispozici, budou muset správci z každého jednání s dlužníkem pořizovat audiovizuální záznam. Podle nich jde ale o ztrátu času. A bojí se i toho, že jim kvůli nové povinnosti výrazně vzrostou náklady. Často prý navíc může být problém novým pravidlům vůbec vyhovět.

Záznam z jednání s dlužníky budou správci podle vyhlášky muset posílat ještě tentýž den insolvenčním soudům. „Za den udělám v Ústeckém kraji až osm přezkumů a domů přijedu třeba až hodinu po půlnoci a už povinnost nesplním,“ říká k tomu například Lukáš Stoček, předseda Unie spolků insolvenčních správců a zároveň šéf společnosti Legal INS, která sdružuje insolvenční správce po celém Česku. Stoček zároveň upozorňuje na to, že vyhláška vůbec neřeší, jak má výsledný záznam vypadat a zda ho lze pořídit třeba na mobilní telefon.

Jako velký problém pak vidí i požadavek, aby insolvenční správci všechny záznamy uchovávali po dobu tří let: „Přezkum může trvat 10 minut, ale také třeba hodinu. Nevíme, kde takové množství dat budeme tři roky uchovávat a kdo to zaplatí.“ K další finanční a časové zátěži podle něj není důvod, u každého přezkumného jednání dlužník podepisuje seznam přihlášených pohledávek a záznam z jednání. „Mám za sebou stovky přezkumů s dlužníky a nikdy se mi nestalo, že by bylo něco jinak, než bylo v záznamu,“ tvrdí insolvenční správce.

Resort spravedlnosti novinku v důvodové zprávě hájí tím, že audiovizuální záznam lépe ochrání dlužníky i věřitele před případným zkreslením obsahu jednání. „Zároveň poskytuje relevantní důkazní materiál i insolvenčnímu správci samotnému v případných sporech o řádnost průběhu přezkumu,“ uvádí zástupci ministerstva v dokumentu.

Další návrhy ruší vybrané dosavadní povinnosti, které se týkají zejména provozu kanceláří – některé se totiž ukázaly jako zcela zbytečné. Resort poukazuje například na povinné shromažďování tištěných dokumentů, přestože je dnes zúčastněné strany využívají takřka výhradně v elektronické podobě. Jako nadbytečnou vidí resort také povinnou přítomnost zaměstnanců v úředních hodinách, když většina komunikace správce s dlužníky probíhá prostřednictvím datových schránek.

Zůstat má ale povinnost zachovat alespoň minimální úřední hodiny. To vypadá jako ulehčení od dosavadních povinností. Podle předsedy představenstva Insolvence 2008 Tomáše Valáška však může tato změna opět vést ke vzniku fiktivních provozoven. Díky nim v minulosti vyrostly některé insolvenční kanceláře – zřizovaly si fiktivní provozovny po celém Česku, aby díky místní příslušnosti získávaly více zakázek. „Byly excesy, že pobočky vznikaly v pneuservisu nebo řeznictví,“ popsal pro HN Valášek. Ministerstvo pak podle něj muselo kontrolovat, jestli se na provozovnách opravdu vykonává činnost insolvenčního správce. „Tohle je krok zpět,“ dodal insolvenční správce.

Ministerstvo potřebuje dokončit vyhlášku v době, kdy probíhá po Blažkově rezignaci změna v jeho nejvyšším vedení. Resort říká, že do plánované účinnosti od ledna příštího roku vše stihne. „Z pohledu časového harmonogramu nám to umožňuje projít standardním legislativním procesem,“ uvedla mluvčí Markéta Poslušná.


Článek najdete na: hn.cz

 

Sdílet