Nová insolvenční vyhláška může být protiústavní. Největší spory vyvolává konec možnosti sdílení zaměstnanců

Resort spravedlnosti připravil vyhlášku pro insolvenční správce. Podrobně rozepisuje, jak mají být jejich kanceláře personálně a materiálně vybaveny i to, podle jakých standardů mají svou práci vykonávat. Ministerstvo tvrdí, že jde pouze o nezávazné standardy, které slouží jako transparentní podmínky. Jenže zejména malí správci varují, že jsou pro ně nové nároky likvidační, a hovoří dokonce o protiústavnosti ministerského předpisu.

Ministerstvo spravedlnosti utahuje opasky insolvenčním správcům. Resort pod vedením Roberta Pelikána (ANO) připravil vyhlášku, která podrobně rozepisuje, jak mají být jejich kanceláře personálně a materiálně vybaveny i to, podle jakých standardů mají svou práci vykonávat. Cílem předpisu je podle ministerstva zajištění řádného výkonu funkce insolvenčních správců. Tvrdí, že jde pouze o nezávazné standardy, které slouží jako transparentní podmínky. Jenže zejména malí správci varují, že jsou pro ně nové nároky likvidační, a hovoří dokonce o protiústavnosti ministerského předpisu.

KONEC SDÍLENÍ ZAMĚSTNANCŮ

Největší spory vyvolává ustanovení vyhlášky, podle kterého může správce využívat pouze zaměstnance, kteří jsou důvěryhodní a způsobilí a zároveň nejsou zaměstnanci jiného insolvenčního správce. Právě poslední podmínka se nelíbí malým správcům, kteří se sdružují ve společných kancelářích, aby ušetřili náklady na vybavení či lidskou sílu. “Návrh vyhlášky fakticky insolvenčním správcům znemožňuje sdílet zaměstnance, kteří po organizačně-administrativní stránce zajišťují fungování provozoven, což pro malé individuální správce může znamenat neúnosné náklady vedoucí až k možnému zrušení provozovny,” myslí si advokát Jakub Kadlec z Vilímková Dudák & Partners.

Podle Tomáše Valáška, výkonného ředitele společnosti Insolvence 2008, která provozuje sdílené provozovny správců, je takový požadavek nejenom diskriminační, ale i protiústavní. Vyhláška podle něj omezením sdílení zaměstnanců přináší nové povinnosti správců. Ty je ale možné stanovit pouze v zákoně.

Podobný výklad resort vyvrací. “Vyhláška nepřináší žádné nové povinnosti. Režim, který se některým správcům nelíbí, upravuje zákon a vyhláška ho pouze provádí,” tvrdí Martin Richter, ředitel insolvenčního odboru ministerstva spravedlnosti. Odkazuje přitom na “zmocňovací ustanovení”, které obsahuje loňská novela insolvenčního zákona. V něm ale “jen” stojí, že resort svou vyhláškou upřesní obsah požadavků na personální a materiální vybavení insolvenčního správce. “Již na první pohled se jedná o velmi volnou formulaci, na základě které jistě nelze ukládat insolvenčním správcům povinnosti způsobem, jakým je to aktuálně navrženo,” říká Kadlec.

Podobně v meziresortním připomínkovém řízení argumentovalo také ministerstvo práce a sociálních věcí. “Požadavky obsaženými v zákonném zmocnění má být odbornost zaměstnanců či jejich počet, nikoli skutečnost, zda je fyzická osoba zaměstnána i u jiného insolvenčního správce,” stojí v připomínce.

Ministerstvo, vedené Pelikánovou kolegyní za ANO Jaroslavou Němcovou, dokonce připomíná dva roky starý nález Ústavního soudu, podle kterého výkon činnosti mohou za insolvenčního správce vykonávat jak jeho zaměstnanci, tak i jiné pověřené, zmocněné osoby. “Ustanovením, které vyžaduje výlučnost pracovněprávního vztahu k insolvenčnímu správci, dochází k omezení možnosti insolvenčního správce řádně zajistit výkon své funkce,” naznačuje připomínka možnou protiústavnost.

PROBLÉM I SE SVĚDOMITOSTÍ ČI POČTEM ZAMĚSTNANCŮ

I podle ministerstva vnitra obsahuje vyhláška ustanovení, která nelze pod žádné ze zahrnutých zákonných zmocnění podřadit, a “vyhláška se dle ministerstva pohybuje mimo nezbytné mantinely podzákonné normotvorby”. Vnitru vadí hlavně samotné pojetí standardů výkonů funkce insolvenčního správce. Předpis totiž přináší výčet předpokladů coby důkaz “svědomitého postupu správce s odbornou péčí”, a to na základě principu “comply or explain”. Správci se s nimi tedy buď sladí, anebo budou muset doložit svůj řádný výkon i jinými postupy.

“Nelze ale dopředu jednoznačně stanovit míru, která ještě bude z pohledu ministerstva akceptovatelná a která již nikoliv. Současně bude velmi obtížné utvářet do budoucna jakýsi obecně uznávaný standard,” říká Jakub Kadlec. “Na straně insolvenčních správců může vznikat významná právní nejistota, jak budou dohledové orgány postupovat,” obává se i Tomáš Valášek.

Výhrady k vyhlášce pak mají kromě vnitra a sociálních věcí třeba i ministerstvo školství či Unie spolků insolvenčních správců a Asociace insolvenčních správců. Kritizují například nejednoznačné rozdělení zaměstnanců na běžné a odborně způsobilé anebo požadavky na konkrétní počet pracovníků.

Zdroj: HN, Jaroslav Kramer

archiv.ihned.cz/c1-66085820-nova-insolvencni-vyhlaska-muze-byt-protiustavni

Sdílet